نکات قبل از راه اندازی شبکه های مجازی اجتماعی

 

امروزه نقش شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه ای در راستای ارتباط لحظه ای با کاربران و همچنین دریافت نقطه نظرات آن ها و همفکریها و فعالیتهای گروهی یا اصلاح روندهای معیوب ، بسیار پررنگ و کلیدی شده است.

برخلاف روش های رایج سنتی، مشكلاتی که شبکه های اجتماعی با خود به همراه آورده اند تنوع و اهمیت بیش تری پیدا کرده است که می توان به چند مورد آن اشاره کرد:

  •  سرعت انتشار مطالب
  •  ارتباط 42 ساعته و 7 روز هفته
  •  اشتیاق به داشتن حضور دو طرفه در مقابل ارتباطات یک طرفه

 

در ادامه نکاتی را در خصوص شبکه های اجتماعی متذکر شویم:

1- برنامه ریزی

از اقدام به راه اندازی یک شبکه اجتماعی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

چه قصد و نیتی دارید ؟

هر قصد و نیتی که از راه اندازی این شبکه اجتماعی دارید به صورت کامل و واضح مشخص کنید. شبکه های اجتماعی یک کانال ارتباطی نوین برای ارائه محتواهای شما هستند پس از آن ها عاقالنه و با برنامه استفاده کنید

افراد مخاطب شما چه کسانی هستند ؟

مشخص کنید که چه افرادی در اهداف اصلی این شبکه ارتباطی شما هستند و قبل از ایجاد یک شبکه ارتباطی جدید به فکر استحکام شبکه های ارتباطی قبلی خود باشید. گوش کردن ، درگیر شدن و واکنش نشان دادن نیاز به تمرکز دارد. شبکه اجتماعی به معنای یک پل ارتباطی دو طرفه است پس تالش کنید به اشتباه به یک کانال یک طرفه تبدیل نشود.

مخاطبین شما به دنبال چه مطالبی هستند ؟

آیا مخاطبین شما به دنبال مطالب علمی هستند؟ بررسی ها نشان می دهد که اطلاع رسانی در حوزه رویدادهای دانشگاه یکی از بخش های مهم و مورد نیاز کاربران میباشد که اطالع رسانی در این حوزه می تواند جذابیت خوبی را برای شبکه اجتماعی شما فراهم کند. البته مراقب باشید که اطلاعات درست منتقل شود.

آیا به اندازه کافی محتوا دارید؟

شبکه اجتماعی شما به صورت غیر مستقیم بر روی دانشکده شما و همچنین کل دانشگاه تاثیر گذار خواهد بود.

 بررسی کنید که موارد زیر را در نظر داشته باشید

  • ایجاد یا اصلاح محتوای با کیفیت به صورت دوره ای ( ایجاد ترافیک بیش تر روی وب سایت شما)
  • ارسال پست های جذاب و واکنش دار به صورت روزانه
  • بررسی و پاسخگویی مداوم

به یاد داشته باشید که شبکه اجتماعی محتوای شما را بیان می کنند و آن ها را ایجاد نمی کنند !

آیا شما زمان کافی جهت انطباق با شبکه های اجتماعی را دارا می باشید ؟

قوانین و روندهای کار ممکن است هر زمانی از طریق ارائه دهندگان این سرویس ها تغییر یابند.

آیا شبکه های اجتماعی دیگری در دانشگاه ها هستند که با افراد مد نظر شما ارتباط داشته باشند ؟

استفاده از سایر بسترهای موجود در دانشگاه جهت اطلاع رسانی به افراد ممکن است از ایجاد یک شبکه ارتباطی جدید سریع تر و به صرفه تر باشد.

2- موارد اجرایی

1- یک هدف و استراتژی مشخص کنید در غیر این صورت شما در تاریکی شلیک خواهید کرد

2 - مخاطبان خود را درگیر کنید.

پست هایی ارسال کنید که مخاطبان شما را به هیجان آورده و مشتاق به اشتراک گذاری آن ها شوند. این کار نه تنها موجب می شود که برای دسترسی به محتواهای بیش تر بازگردند بلکه باعث می گردد مخاطبان بیش تری هم به سمت شما جذب شوند.) بر اساس الگوریتم های استفاده شده در شبکه های اجتماعی

 3- به یاد داشته باشید که هرچه کمتر بهتر !

 وحی منزل نیست که از تمامی شبکه های اجتماعی رایج استفاده کنید. یکی یا دو تا از آن ها را که بیش تر با نیازهای شما منطبق هستند انتخاب کنید و قبل از استفاده از شبکه های دیگر بر روی آن ها متمرکز شوید. نکات قبل از راه اندازی شبکه های مجازی اجتماعی

4 - برای هر شبکه اجتماعی برنامه ریزی کنید. شبکه های اجتماعی مختلف نیاز به برنامه ریزی و تمرکز متفاوت و محتواهای مختلفی جهت انتشار دارن

5 - نتایج خود را بررسی کنید و در صورت نیاز روش های خود را اصالح کنید. هر چند وقت یکبار نظر سنجی برگزار کرده یا از مخاطبین خود به صورت حضوری و مجازی درخواست کنید نظرات خود را ارسال کنند

 6 - در صورت نیاز می توانید دانشجویان مرتبط را نیز در روند ارائه اطلاعات دخیل نمایید. دانشجویان همکار شما درباره اطلاعاتی که سایر مخاطبان دانشجو به دنبال آن هستند اطلاعات دقیق تری دارن

7 - به افراد مرتبط ارجاع دهید. اگر مواردی در شبکه های اجتماعی شما مطرح شد که از پاسخ آن ها مطمئن نیستید به جای پاسخگویی، لینک وب سایت ها یا افراد مرتبط که اطالع دارند را ذکر نمایید

8 - قبل از ارسال پست یا پاسخ دادن دوباره فکر کنید. در هنگام ارسال مطلب حتما شرایط دانشگاه و قوانین آن و همچنین بازخورد های مختلف مطالب خود را در نظر بگیرید.

9 -قوانین کپی رایت را رعایت نمایید. از نظر اخالقی شایسته است که در هنگام نشر یک مطلب یا درج عکس و فیلم حق صاحب اصلی فایل را رعایت کرده و با ذکر نام آن ها مطالب را منتشر نمایید

10 - حمایت کنید. از سایر مسئولین شبکه های اجتماعی دانشگاه حمایت کنید و مطالب مرتبط یکدیگر را منتشر نمایید و به افزایش سطح رضایت کاربران شبکه های اجتماعی دانشگاه کمک کنی

  11 - برند سازی کنید. با استفاده از نام و نشان و آدرس های دانشگاه در پست های خود کمک کنید تا مطالب منتشر شده در فضای وب به برند دانشگاه کمک کند و قطره ای از دریای دانشگاه باشید

12 - اطلاعات خود را به روز کنید. سعی کنید به صورت هفتگی از اخبار شبکه های مجازی و اجتماعی مطلع باشید و در خواندن مطالبی که به شما کمک می کند پست های بهتری ارسال کنید تردید به خود راه ندهید

موفق باشید

 

دیدگاه (0)

کسب رتبه 0 ستاره ، از 5 ستاره ، از مجموع 0 نظر ثبت شده
هنوز دیدگاهی بیان نشده است

ارسال دیدگاه

میتوانید
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کليه حقوق اين سايت متعلق به سایت آموزش مرسلون می باشد. طراحی توسط مرسلون

آموزش مرسلون