کاربرد هشتک در شبکه های اجتماعی و پیام رسان

هشتگ چیست؟

هشتگ #، یک نماد پیشوندی است. همچنین، پیام‌های کوتاه در سرویس‌های میکروبلاگ شبکه‌های اجتماعی مانند Twitter یا +Google، اینستاگرام و تلگرام ممکن است به‌وسیلهٔ یک یا چند کلمهٔ به هم پیوسته، تگ شده باشد. به عنوان مثال:

#مبلغان_نوین افرادی هستند که در#فضای_مجازی تبلیغ دین را می‌کنند.

هشتگ ابزاری برای گروه‌بندی چنین پیام‌هایی را فراهم می‌کند تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعه‌ای از پیام‌هایی را که شامل آن هستند به دست آورند. تا اکتبر سال ۲۰۱۴، هفده هشتگ درزمینهٔ موضوعات سیاسی در سراسر جهان اطلاع رسانی کرده‌اند.

نخستین استفاده از نمایهٔ متعالی هشتگ، توسط San diego، مقیم Nate Ritter کالیفرنیا بود که #Sandiegofire را در پست‌های مکرر خود در مورد آتش‌سوزی‌های اکتبر ۲۰۰۷ کالیفرنیا، با موضوع San Diego قرار داد.

کاربرد هشتگ چیست؟

این ابزار که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان بسیار معروف و پرکاربرد شده است، از فواید بسیار زیادی برخوردار است. به‌طوری‌که شما می‌توانید از آن برای اطلاع رسانی کردن یک موضوع و یا تبلیغ موضوعات مهم خود، دسته‌بندی مطالب و یا …. استفاده نمایید. برخی از افراد نحوه استفاده از این ابزار را نمی‌دانند و این ابزار می‌تواند کاربرد بسیار خوبی در کانال‌ها و گروه‌های تلگرام و همچنین اینستاگرام داشته باشد؛ زیرا که امروزه تقربیا بیش از نصف زمان خود را در این شبکه اجتماعی پرطرفدار می‌گذرانیم. بنابراین تصمیم بر این شد  در مورد نحوه استفاده آن در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان با زبانی ساده برای شما توضیح بدهیم.

کاربرد هشتگ در تلگرام چیست؟

اگر بخواهیم در مورد استفاده از هشتگ در تلگرام صحبت کنیم، بهتر است بگوییم که این ابزار بسیار مفید برای اطلاع رسانی در کانال‌ها و گروه ها مفید است. به عنوان مثال در کانال تولیدات مبلغان نوین  با جست‌وجو #تولیدملی می‌توانید به تمامی مطالب در خصوص تولیدات ملی، اقتصاد مقاومتی  دست یابید. اکنون نوبت به گروه ها می رسد که اکثراً می دانیم چت های داخل گروه از حوصله بسیاری از ما خارج است؛ بنابراین اگر ادمین گروه خود شما باشید بهتر است به اعضا خود اعلام کنید که هر نوع اطلاع رسانی را با علامت هشتگ در گروه به اشتراک بگذارند تا به راحتی سایر اعضا با یک جست‌وجو ساده به این اطلاع رسانی دست پیدا کنند. با استفاده از هشتگ مطالب گم نمی‌شود و امکان جمع شدن آنها پشت سرهم وجود دارد. قبل از علامت هشتگ حتماً باید یک فاصله باشد و در این صورت می‌بینید رنگ هشتگ آبی شده یعنی کلیک خور است.

اگر عنوان هشتگ شما دو کلمه‌ای است باید به‌وسیله underline (_) از هم جدا شود وگرنه فقط کلمه اول را به‌عنوان کلمه هشتگی می‌شناسد ببینید.

#مبلغان نوین

#مبلغان_نوین

همان‌طور که می‌بینید در هشتگ اول فقط کلمه مبلغان کلیک خور شده ولی در دومی مبلغان_نوین کلیک خور شده است. . بنابراین یکی از راه‌های کلاسه شدن (مرتب شدن)  مطالب استفاده از هشتگ است. کسانی که می‌خواهند حتماً مطالبشان دیده شود بهتر است از آن استفاده کنند. اگر برای شخص خاصی پیام بدهید که می‌خواهید متوجه پیامتان شود و حتماً پیامتان را ببیند از @بهره بگیرید و سپس از username آن شخص استفاده کنید.

 

ابزارهای دسته‌بندی هشتگ در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان

سایت‌های مفید درباره هشتگ بسیارند اما در اینجا سه نمونه را معرفی می‌کنیم:

۱- سایت hashtags

این سایت اولین مکانی است که شما می‌توانید هشتگ‌های رایج و پر بیننده را پیدا کنید. معنای هر هشتگ با کلیک روی آن به طور کامل نشان داده می‌شود.

۲- سایت wthashtag

نوعی سایت مرجع هشتگ است که کاربران منبع هشتگ را ویرایش می‌کنند. اگر شما نمی‌دانید هر هشتگی چه معنایی دارد یا اینکه نمی‌دانید چطور از آن استفاده کنید، شما می‌توانید در این سایت جست‌وجو کرده و توضیح کاملی در مورد هشتگ کسب کنید.

۳- سایت tagdef

این سایت به طور خودکار هشتگ‌های روز، معروف، جدید و محبوب‌ترین در هفته را به زبان‌های مختلف فهرست می‌کند. کاربران می‌توانند معنای این اصطلاحات را برای دیگران بنویسند. اگر کاربران با معانی نوشته ‌شده موافق باشند، می‌توانند امتیاز مثبت بدهند و اگر مخالف باشند، امتیاز منفی. البته گفته می‌شود، فیس‌بوک نیز به زودی هشتگ را برای پست‌های کاربران فعال می‌کند تا دسته‌بندی محتوایی بهتری را در اختیار قرار داد. البته این عمل جستجوی محتوا در فیس‌بوک را راحت‌تر می‌کند!

سه گروه هشتگ معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  1. هشتگ برند
  2. هشتگ کمپین: ممکن است در مدت کوتاهی به خاطر یک مسابقه یا رویداد خاص، از هشتگ خاصی استفاده شود.
  3. هشتگ توضیح: این هشتگ‌ها به توضیح بیشتر عکس و جستجوی ساده‌تر آن در محیط شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان کمک می‌کنند.

 

هشتگ‌ها می‌توانند در مواردی اثراتی مخرب برجا بگذارند و در موارد دیگری بی‌نهایت مفید واقع شوند. یكی از هشتگ‌های حیاتی اخیر #helpnepal بود كه باعث شد کمک‌های بسیاری به حادثه دیدگان زلزله نپال ارسال شود. در مجموع کاربران شبکه‌های اجتماعی به استفاده از هشتگ‌ها علاقه بسیاری دارند و به صورت روزانه آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. این موضوع می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد:

استفاده از این فرایند برای افزایش شهرت یک موضوع خاص

ایجاد فضایی برای میزبانی از گفت و گوهای اینترنتی

دریافت اطلاعات درباره یک موضوع خاص به صورت یکجا

سازماندهی توییت‌ها و مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی

افزایش تعداد هواداران یا دوستان در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات شرکت‌های مختلف برای محصولاتشان در فضای مجازی

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

دیدگاه (1)

کسب رتبه 5 ستاره ، از 5 ستاره ، از مجموع 1 نظر ثبت شده
  1. امیرمحمد
  1. 5 / 5

ممنونم از مطلب بسیار مفید و خوبتون ولی کاش مطلبی بذارین و شبکه اجتماعی ویدارنا رو هم معرفی کنین. من مدتهاست ازش استفاده می کنم و به جرات می تونم بگم که قویترین شبکه اجتماعی فارسیه.
موفق باشید

هنوز دیدگاهی بیان نشده است

ارسال دیدگاه

میتوانید
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
کليه حقوق اين سايت متعلق به سایت آموزش مرسلون می باشد. طراحی توسط مرسلون

آموزش مرسلون